Alhoewel de helikopter nauwelijks veranderd is ben ik al 30 jaar handboeken aan het schrijven omdat de regelgeving verandert. De verschillende overheden maken voorschriften onder het mom van veiligheid om zichzelf (en mij) bezig te houden. De Europese Overheid noemt zichzelf Safety Agency en produceert in hoog tempo nieuwe regels om de boel in de war te maken. En onze overheid kijkt of we ons aan regels houden en al lang niet meer of het veilig is.
Moderne techniek en navigatiehulpmiddelen, de wereld eromheen is wel veranderd. De basis van veilig vliegen niet. Het was ‘vliegerschap’ en heet nu ‘Threat and Error Management’. Mijn handboeken worden betwist omdat ik die woorden niet gebruik :-).
De moderne techniek is best geinig, zo kan ik tijdens de vlucht, op mijn mobiele telefoon zien waar ik ben en wie er om mij heen vliegt op de ADS-B website. Dus ik hoef niet meer naar buiten te kijken !! De afdruk hierboven is van een examenvlucht die ik kortgeleden vloog. Helaas verdwaalde de kandidaat een beetje. Hij had wel een Ipad met navigatiesoftware als belemmering bij zich.